Pages

Wednesday, June 16, 2010

Jual Beli Kucing Adalah Haram

Tadi sembang2 dengan sorang member baik..bercerita tentang kucen lama aku yang da lama lupe daratan tuh. Tibe2 terbukak cerita pasal jual beli kucen. Aku pasti ramai yang tak tahu lagi benda ni..atau sengaja buat2 x tahu. Yela bayangkan sekor kucen paling minimum pon boleh jual sehingga RM500..Kalo bagus bakanya ada yang boleh mencecah ribuan hengget!






Bila aku banyakkan browsing dalam internet ni mmg ramai yang melayu muslim kite masih terlibat jual beli kucen ni. Aku ni manusia biasa je takdela tinggi sangat ilmu agama. Dulu aku pon tidak tahu pasal perkara ni. tapi setelah diterangkan oleh seorang kawan baik aku di Poli dulu baru aku tahu. Dan sampai sekarang aku tidak pernah menjual mana2 kucen. Kucen aku yang lari ikut org lain dulu pon dah aku halalkan. Bayangkan baka parsi...kalo jual mmg boleh tampung idop aku yang da jadi peladang tetap ni..heheh Tapi aku masih sedar hukum Tuhan. Walopon aku jahil tapi aku tak mungkin melanggar nye bile aku dah tahu. Makan duit haram..jadi darah daging..aku x nak anak2 aku besok jadi seorang yang keras hati dan keras kepala..

Ok bagi sesapa yang masih tidak tahu..Ya hukum jual beli kucen adalah haram. Mengapa? Kerana hukum menjual beli sesuatu yang tidak boleh dimakan oleh orang muslim HARAM. Same la mcm korang jual arak..jual daging babi..kan haram. Tapi kenapa benda seremeh ni korang x boleh nak perasan? Kucen ada banyak sbb kenapa haram. Pertama nya tentula kucen kite x boleh makan. Sebab ia makan daging...dan ia haiwan bertaring! X percaya jugak?  Anda boleh la browsing internet.

Tapi disini aku tempekkan sedikit dalil mengenai perkara ni..moga lepas ni korang yang muslim janganla terlibat perkara2 seperti ni. Mungkin ada yang da bele kucen Parsi mase beli ribu2..and nak let go...bagi je la free and bukan jual...atau anda berikan makanan mereka yang lebih2 tu untuk dijual..tp bukan jual kucen ye.. Ingat..peliharalah tubuh badan kite dari memakan sesuatu yang telah kita tahu Haram hukumnya..sebab ia akan jadi darah daging dan keturunan... Sebagai umat islam..ingat mengingati adalah diwajibkan...

.............................................................................
 
Hukum menjual belikan kucing adalah haram berdasarkan dalil hadits Nabi SAW dan kaidah fiqih (al-qawa’id al-kulliyah). Dalil hadits Nabi SAW, diriwayatkan dari sahabat Jabir bin Abdillah RA bahwasanya Nabi SAW telah melarang memakan kucing dan melarang pula memakan harga kucing (nahaa [an-nabiyyu] ‘an akli al-hirrah wa ‘an akli tsamaniha) (HR. Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Al-Hakim, hadits shahih. Lihat Imam As-Suyuthi, Al-Jami’ Al-Shaghir, Juz II hal. 191).

Hadits Nabi SAW itu menjadi dalil haramnya memakan kucing dan memperjual-belikan kucing. Jadi kita diharamkan memperdagangkan kucing sebagaimana kita diharamkan memakan daging kucing (Tentang haramnya memakan kucing lihat Asy-Syarbaini Al-Khathib, Al-Iqna`, Juz II hal. 273; Syaikh Zakariyya Al-Anshari, Fathul Wahhab, Juz II hal. 192). Adapun dasar dari kaidah fiqih, adalah kaidah fiqih yang berbunyi :

Kullu maa hurrimaa ‘ala al-‘ibaad fabai’uhu haraam
(Segala sesuatu yang diharamkan atas hamba, maka memperjualbelikannya adalah haram juga) (Lihat Taqiyuddin An-Nabhani, Asy-Syakhshiyyah Al-Islamiyyah, Juz II hal. 248).

Ini menjelaskan bahwa apa saja yang telah diharamkan syara’, maka diharamkan pula memperjualbelikannya. Baik sesuatu itu diharamkan memakannya (seperti babi, darah, bangkai, singa, helang, anjing), diharamkan meminumnya (seperti khamr), diharamkan membuatnya (seperti patung atau gambar makhluk bernyawa), atau diharamkan pada segi-segi yang lainnya.

Ketika sudah jelas bahwa syara’ mengharamkan kita untuk memakan daging kucing, maka haram pula menjual belikan kucing berdasarkan kaidah fiqih tersebut.

4 budak itam!:

iJoi said...

huhu kucen xleh ek cmtu aku nk beli gajah la hehe..wat teman time tido mesti beshh huhuhu :P

Cik Muffin said...

eii gajah busuk!

Isra said...

kalu sayang kucing xpe... jgn dera kucing nnt masuk neraka....

Cik Muffin said...

kslo x ley bg makan jgn bele kucen...doce..